KROZ VATRU, KROZ DIM, KROZ PROŠLOST...

Recimo da istorija parfema seže u pradavna vremena kada je pračovek, nadražen mirisnim dimom koji se osetio uz vatru, otkrio da neka drva, pogotovo ona bogata smolom, pri paljenju daju dimu lep miris. Stoga je zanimljivo da reč „parfem“ potiče od latinskog „per fumum“, a znači „kroz dim“.

Parfemi koji nas čine izazovnijim, poželjnijim, sigurnijim, jednom rečju senzualno moćnim… u bočicu su zarobili verovatno stari Egipćani.

Smatra se da je primitivna izrada parfema započela paljenjem biljnih smola kako bi se dobio miris za kadenje u verskim obredima.

Jedan od prvih zapisa o upotrebi parfema potiče iz Egipta. Kad je otvorena grobnica faraona Tutankamona, u njoj je pronađeno preko 3.000 bočica sa parfemima, čiji se miris nije izgubio ni nakon više od 3.000 godina!

Hiljadu i petsto godina pre naše ere izraelski su sveštenici koristili sveto ulje pomazanja koje se pravilo od „najboljih mirisa“ i u skladu sa „uputstvima dobijenim od Boga“!

Verovatno su mirišljive stvari bile razlog prvog štrajka poznatog istoriji. Priča kaže kako su oko 1330. godine pre Hrista vojnici faraona počeli štrajkovati zahtevajući od vladara aromatične pomade i balzame. 

Narod koji je uzdigao parfeme na nivo svetinje su bili Grci. Prema njihovom mišljenju lep miris je poticao od boga, bio je magičan, mističan, a takođe i erotičan atribut. Grci koji su živeli u VI. veku pre Hrista mazali su nakon kupanja u javnim kupalima svoja tela aromatičnim uljima – svaki deo tela drugačijim mirisom. Ni jedna porodična svečanost se nije mogla održati bez mazanja tela mirisom – bila je to vrsta rituala čišćenja. 

Na Bliskom istoku ljudi su takođe bili zaljubljeni u mirise. Ambra – supstanca koja ima miris ribe, ali sušena nekoliko meseci daje parfemima toplu, čulnu aromu je bila  toliko vredna da je bila upoređivana s vrednošću robova. 

Kini se u posteljinu stavljao mirisni prašak u vrećicama, u sobama se palio tamjan, a česte su bile i aromatične kupke. Zanimljiv je bio kineski običaj: gosti su nakon prijema dobijali komadić papira natopljen jasminovim mirisom – miris jasmina imo je za cilj da otkloni posledice neumerenog uživanja u alkoholu. U Kini je mirisan bio i novac štampan na svili.

Rimljani, na početku narod jednostavnih vojnika s velikim entuzijazmom, preuzeli su od Grka, ali i pod uticajem Orijenta, zadovoljstvo koje daje miris. U parfemisanju su prevazišli i same sebe – parfemisali su sve što je bilo na dohvat ruke. Mogle su se naći i fontane koje prskaju mirisnu vodu, stavljali su u krevete ružine latice, parfimisali su sebe, odeću, predmete čak i životinje; radili su to i tri puta dnevno! 
Međutim kada je nakon propasti Rimskog Carstva došlo hrišćanstvo, zabranjuje se upotreba parfema zbog njihovog čulnog delovanja. Tek su krstaški ratovi za Svetu zemlju (11.-13. vek) vratili Evropi ugođaj i radost kakvu daju mirišljave stvari.

Upotreba parfema u obliku u kome se i dan danas koriste se vezuje za 15.vek i za italijanskog parfimera Fragipani-ja, koji je prvi put rastvorio mirisne elemente u „pečenom“ alkoholu.

Proizvodnju parfema revolucionarno je probila hemijska sinteza koja je uzrokovala jednostavniji pristup sirovinama i snizila cenu parfema. Pojavila se tada takođe i nova kategorija stručnjaka  – kreatora mode koji su na promocijama svojih kolekcija počeli davati svoje ime izabranim mirisima. Tako je 1921.godine poznata dizajnerka Coco Chanel uvela na tržište inovativni parfem Chanel No5. Taj miris je započeo novo razdoblje – od tada su ti parfemi postali propusnica za ekskluzivni svet mode. Kada su u jednom intervjuu pitali Marilyn Monroe: “U čemu spavate, gospođice Monroe?” zvezda je odgovorila: “Imam na sebi samo Chanel No5″.

Kako pravilno izabrati parfem

U srednjem veku su parfeme uglavnom upotrebljavali u cilju prevencije raznih bolesti, a isto tako je bila i rasprostranjena njihova upotreba u cilju zadovoljavanja čulnih zadovoljstava. Mračni srednji vek je doneo verovanje da prijatni mirisi imaju dezinfekciono dejstvo i da daju zaštitu od raznih epidemija. Ovo je bio jedan od razloga,zbog koga su bogataši sa sobom često nosili tzv. mirisne loptice koje su bili napunjene sa mošusom i mirisnim voskom.

Popularnost mirisa je počela da raste i polako se pretvorila u sastavni deo jednog sasvim novog stila života. I pored zabrana i strogih kazni od strane crkve, žene i muškarci su se ipak veoma često prepuštali čulnim zadovoljstvima uranjajući i uživajući u prijatnim mirisnim kupkama.

U vreme klasicizma kult parfema je dostigao svoj vrhunac u Versaju.
Pošto je u to vreme bilo moderno da se ljudi ne kupaju, uglavnom se koristilo mnogo mirisnih supstanci kako bi se prikrili neprijatni mirisi.

Srećom ne živimo više u eri gde se kupanje nije smatralo modernim, tako da možemo da se na pravi način posvetimo izboru odgovarajuće mirisne note.

Izbor pravog parfema od velike je važnosti za naš imidž. Možda ništa na suptilniji način ne govori tako mnogo o nama kao parfem koji koristimo. Izbor dobrog parfema je subjektivan, ali ipak, taj parfem mora biti onaj koji najbolje odgovara mirisu vaše kože i na tom osnovu kreira i vaš poseban izgled.

Koža čoveka ima dosta uticaja na krajnji miris određenog parfema. PH vrednost kože je bitan faktor kada se biraju parfemi. Mirisne esencije imaju bolji kontakt sa masnom kožom, a kod suve kože supstance imaju bolju difuziju, dok je kod hrapave kože miris više izraženiji, a sa glatke kože parfem mnogo brže isparava. Neka vam za izbor parfema ovo bude prva smernica.

Druga bitna stvar je da  parfem nikada  ne birate u ranim jutarnjim satima, kad je čulo mirisa slabo. Ne probajte miris direktno iz bočice ,jer tokom isparavanja alkohol anestezira čulo mirisa, a time i promeni miris parfema. Uvek sami odaberite svoj parfem, jer koža drugih ljudi reaguje drugačije na miris istog parfema. Takođe, nikada ne testirajte više od tri do četiri parfema istovremeno, jer nećete biti sposobni da ispravo odlučite. 

Idealan način testiranja parfema je kada nanesete nekoliko kapi na kožu, još bolje na pulsirajuće tačke, kakve su iznad unutrašnje strane dlana ili podlaktice, pričekate malo da izvetri i tada proverite miris parfema. 
Nemojte se zavaravati naknadnim utiskom i nemojte mirisati parfeme s komada kartona, taj miris je deformisan.  Ako parfem stavljate na zglobove nikada nemojte trljati jedan o drugi jer to prvo ubije miris i jačinu parfema. Oni koji su sujeverni tvrde da se parfemi nikada ne poklanjaju voljenoj osobi, jer će i ljubav ispariti poput njih. Svi znamo mesta na kojima se parfem prska ipak Koko Šanel je dala najoriginalniji savet u kome kaže da se parfemi prskaju na mestima na kojima želimo da nas voljena osoba poljubi. 

Nepisano, ali potvrđeno pravilo da se leti koriste lake voćne note, sa velikim postotkom limuna i mandarine, ili kedrovog i sandalovog drveta, lavade i orhideje, a zimi jači, topli, umereno slatki parfemi. Takođe, treba znati da su svi laki letnji mirisi pravljeni tako da se kraće zadržavaju na koži. Zato se ovi laki mirisi i nanose više puta dnevno.

Razlike na koje ćete naići pri izboru parfema

Treba razlikovati body sprej i toaletnu vodu od parfimisanih voda i parfema. Naravno, radi se o koncentraciji mirisne note u bazi. Jačinu i trajnost nekog mirisa određuje koncentracija parfemskog ulja i u zavisnosti od te koncentracije,  mirise delimo na kolonjske vode (danas popularne body mist sprejeve čija je trajnost do 2h, a koji pretežno služe da hidriraju i blago namirišu celo telo), toaletne vode koje traju  od 4h do 6h i parfemske vode, od 6h do 8h. Najintezivniji su parfemi, najduže trajnosti (od 8h do 10h), a nekada možemo da ih osetimo čak i nakon kupanja, jer znaju dugo da se zadrže na koži. Kod nas se u prodaji nalaze retko, upakovani u vrlo malim mililitražama (do 15ml) i  dosta visokih cena.

Trajnost nekog mirisa poprilično zavisi i od stanja vaše kože. Masna koža duže zadržava miris, ali zna i da promeni orginalnu notu, dok na suvoj koži miris obično bude precizniji, ali kraće traje, jer suva koža brže upija parfeme. Kako biste dodatno produžili trajanje mirisa tokom dana, dobro je da vam bočica parfema bude pri ruci dok se oblačite, tačnije dok ste još u vešu. Naprskajte parfem na ručni zglob, grudi, iza ušiju, podlaktice, članka noge i iza kolena. Nemojte trljati parfem jer miris tako postaje diskretniji.

Da bismo vam olakšali potragu za pravom notom koja će da vam traje onoliko koliko vi želite ovde smo vam nabrojali šta sve postoji i kolika je trajnost tih preparata.

Parfemisana voda - miris traje manje od sata. Ovo je najrazređenija vrsta mirisa, uglavnom sadrži od jedan do tri odsto parfemskog ulja u alkoholu i vodi.

Kolonjska voda - miris traje oko dva sata. To je najstariji izraz za parfem, korišćen u Severnoj Americi za muške mirise. Obično ima od dva do četiri odsto parfemskih ulja u alkoholu i vodi.

Toaletna voda - miris traje oko tri sata. To je laka mešavina u spreju, koja sadrži od pet do 15 odsto mirišljavog ulja rastvorenog u alkoholu.

Eau de parfum - miris traje od pet do osam sati. Koristi se kao oznaka i za muške i za ženske mirise, a sadrži od 15 do 20 odsto čistog parfemskog ulja.

Perfume - miris traje do 24 sata. Naziv je dobio od latinske fraze per fumum (kroz dim). Reč je o najkoncentrisanijem i najskupljem parfemu. Blago masniji, parfem sadrži od 20 do 30 odsto mirišljavog ulja.

SAVET: Pošto nam se leto izgleda pojavilo pre no što je trebalo, sa obiljem sunčanih dana, budite oprezni kod korišćenja parfema. Zašto? Sunce i parfemi nisu baš “ u ljubavi” – ako nanesete parfem direktno na kožu koja će biti izložena suncu, veoma rizikujete da vam ostane tamna fleka na koži ili da prođete još gore pa da dobijete reakciju na koži u vidu jakog crvenila, peckanja i veoma bolne iritacije kože.

Nadamo se da smo vam zagolicali maštu i vaša čula i da ćete, naoružani pravim informacijama, da krenete u potragu  za vašom mirisnom notom.



Komentari

Ostavite komentar